A címke nyomtatás kapcsán rengeteg kérdés szokott felmerülni az emberekben. Mekkora és milyen típusú fájlra van szükség? Hogyan lesz a digitális grafikai tervezésből színes nyomat? Ugyan olyan szép lesz a nyomat is, mint a digitális grafika? Nézzük meg, nagyvonalakban mikre kell odafigyelni, hogyan is működik a címke nyomtatás.
A legfontosabb, hogy a digitálisan előállított grafikai anyagot már eleve úgy kell elkészíteni, hogy az a nyomtatásra alkalmas legyen. Éppen ezért mondhatni a nyomtatás folyamata már a design megalkotásánál elkezdődik. De mikre is kell odafigyelni? Nézzük a legfontosabbakat.
Színkezelés és színprofilok
A legtöbb grafikai programban elérhető az RGB és a CMYK színprofil is. Számít, hogy melyiket használjuk? Bizony, nagyon sokat számít!
Az RGB színprofil a digitális megjelenésekre van optimalizálva, ezért a CMYK színprofilt használjuk a színes nyomtatásnál. A C a cián, az M a magenta, az Y a yellow, vagyis sárga, a K pedig az úgynevezett key, vagyis kulcs színt, azaz a feketét jelöli. A digitláis nyomdagépekben ez a négy féle színű festék van. Ezekből a színekből keveri ki a nyomtató a színeket. Ezért, ha a digitális tervezés elejénél tudjuk, hogy nyomtatásra szánjuk a designt, mindenképpen CMYK színprofillal kell dolgoznunk.
Monitoron nem biztos, hogy látjuk a különbséget, ha átállítjuk a színprofilt, de a nyomtatásnál bizony érhetnek meglepetések. Néhány árnyalattal sötétebb vagy világosabb nyomat pedig, ha arculati színről van szó, elronthatja az egész designt.
Felbontás és képminőség
Nyomtatásnál mindenképpen érdemes minél nagyobb felbontású képet, grafikát előállítani. Míg a digitális használatra szánt képeknél bőven elegendő a 72 DPI felbontás, hiszen a kijelzőknek ez az optimális, addig a nyomtatásnál inkább 300 vagy lehetőség szerint 600 DPI felbontású képeket érdemes használni. A digitális nyomtatás során apró színes pontokat nyomtat a gép, így fog majd kirajzolódni a képünk. A DPI, vagyis dot per inch, magyarul pont per hüvelyk azt jelöli, hogy ezek a kis pontok milyen sűrűn helyezkedjenek el egymás mellett. Minél sűrűbben vannak, annál élesebbnek látjuk a képet, annál részletgazdagabb lesz a nyomat.
Tipográfia
Címkenyomtatásnál nem mehetünk el szó nélkül a tipográfia mellett. Hiszen a design csak egy körítés, egy esztétikai elem, de a felirat az, ami kommunikál a vásárlóval, ami a fontos információkat tartalmazza. Ezért címke tervezésnél nagy figyelmet kell fordítanunk a betűtípus kiválasztására is. Fontos, hogy jól olvasható, megfelelő vastagságú és méretű legyen a betű. A túl vékony tipo szinte láthatatlanná válik nyomtatás során, a túl vastag pedig szétfolyt hatást kelthet. Fontos, hogy a betűk színe is jól kiemelkedjen a designból, ezzel is olvashatóbbá téve a szöveget.
Vágás és kifutók
Amivel sokat könnyíthetünk majd saját dolgunkon, az, ha kifutókat, vágójelöléseket helyezünk el a nyomtatandó fájlokon. Hiszen a címkék vágását ez sokkal egyszerűbbé és pontosabbá teszi. Elkerülhetjük velük a véletlen ferde vágásokat, így nem fog kárba menni egyetlen nyomat sem.
Papírválasztás
Hogyan szeretnénk használni a címkét? Ragasztani, vagy akasztani szeretnénk? Ha nem szükséges, hogy ragasztva legyen, akkor jellemzően egyszerűen papírból szoktak készülni a címkék. Na de milyen papírból? Ez természetesen a megrendelő igényeitől függ, de az az általános javaslat, hogy ne válasszunk túl vékony, könnyen szakadó vagy gyűrődő papírt.
Ha öntapadó címkében gondolkodunk, lehet papír vagy műanyag alapú, a felhasználási területtől függ, hogy kinek a termékéhez melyik a megfelelő.
Próbanyomatok készítése
Ha mindenre gondoltunk, mindent előkészítettünk, akkor jöhet a nyomtatási folyamat. De a nyomtatási folyamatot is mindenképpen érdemes egy próbanyomattal kezdeni. A próbanyomatot ráhelyezhetjük a véglegesnek szánt helyére, ellenőrizhetjük, hogy megfelelő-e biztosan a színe, a mérete, a tipográfiája olvasható-e. Azt gondolhatnánk, hogy ha előre mindent precízen csináltunk, felesleges lehet a próbanyomat készítése. De ez nem így van. Hiszen egészen addig, amíg nem próbáljuk rá termékünkre a címkét, addig nem tudjuk biztosan, hogy pontosan hogyan néz ki a termékünk.
Az esküvőmön a násznépnek köszönőajándékként saját készítésű gyertyát adtam. A gyertya címkéjét is magam terveztem, és lelkesen készíttettem el belőle a 80 nyomatot próbanyomtatás nélkül. Sajnos csak utólag derült ki, hogy ami a képzeletemben és a monitoron tetszett, az a valóságban nem éppen olyan. Ezért újra kellett kezdenem a tervezési folyamatot, és új nyomatokat kellett készíttetnem, így dupla költségem volt egy ilyen apróság miatt.
Bármely lépésnél is akadna el, bármely előkészület kapcsán merülne fel kérdése, keresse bizalommal a Nordtek nyomdát, ahol tapasztalt szakembereink szakszerű segítséget tudnak nyújtani.