Termékek címkézésének fontossága a logisztikában
Mint minden iparágban, a logisztikában is folyamatosan jelennek meg az újítások, melyek segítségével jelentősen könnyebbé, gyorsabbá és pontosabbá lehet tenni az ellátási lánc működését. Legyen szó a készletnyilvántartásról, nyomon követésről vagy a termékek azonosításáról, a modern címkék komoly előrelépést jelentenek a logisztikában. A különböző modern címkék mind-mind másként járulnak hozzá a logisztikai folyamat hatékony működéséhez.
Ezen címkék fontos információkat tartalmaznak, melyek termékekre, dobozokra és akár konténerekre ragasztva segítik a logisztikai folyamatok hatékony működését. Oly módon, hogy tartalmazzák a szállítás, raktározás és azonosítás szempontjából szükséges információkat. Ezeket általában vonalkódok, QR-kódok vagy RFID (rádiófrekvenciás azonosítás) technológiák segítségével kódolják.
Csomag nyomon követése vonalkódos címkével
A logisztikai címkézésről biztosan mindenkinek a nyomkövetést biztosító, jellemzően vonalkódos címke jut eszébe először. Ez természetes, ezek a legelterjedtebbek. Hiszen a legtöbben rendelünk online, és mikor megkapjuk a csomagunkat, azon minden esetben van vonalkódos címke. Ez a címkézési módszer segíti a futárszolgálatot, hogy azonosítani tudja a csomagunkat. A vonalkódot, mely ez esetben tartalmazza a rendelésünk adatait, és a címzett adatait, elérhetőségét, a szállítás során vonalkódolvasóval leolvassák, amikor a csomag új helyre kerül. Ilyenkor a megrendelő számára fontos új információ kerül bele a vonalkódba, ez pedig a csomag pontos helye. Így tudjuk nyomon követni online rendeléseinket. Ez egy rendkívül hasznos és fontos funkciója a vonalkódos termékcímkézésnek. Én is csak olyan helyekről rendelek szívesen, amely webshop-ok biztosítják a csomag nyomon követését.
Plusz információk, tartalmak eljuttatása QR-kódos címkével
A második legismertebb logisztikai címke a QR-kódos. De miben más ez, mint a vonalkódos? A működése és a funkciója is nagyon hasonló. A fő különbség köztük, hogy a QR-kód sokkal több adatot képes tárolni, így alkalmas például weboldalak, linkek, videók, termékleírások, marketinganyagok tárolására. Ráadásul a QR-kódokat szinte minden okostelefon kamerája képes leolvasni. Ezzel az eladónak lehetősége van arra, hogy személyes jelenlét nélkül, online rendelések esetén is tudjon kommunikálni a vásárlóval. Egy QR-kóddal ellátott címke a csomagon tartalmazhat extra tartalmat, a termék használatával kapcsolatos videó vagy képanyagot is akár. A QR-kód izgalmas újdonság, a legtöbb vásárló kíváncsi, mit rejthet. Én is gyakran kapok olyan csomagot, mely ilyen címkével van ellátva. Mindig leolvasom a telefonommal, mert általában hasznos információkat, vagy érdekességeket tudok meg a rendelt termékről.
Miben más az NFC címke, mint a QR-kódos?
Nagyon hasonló a felhasználási területe az NFC címkéknek, mint a QR-kódosoknak. A különbség a leolvasásban van. Míg a QR-kódot a telefon kamerája, az NCF-t maga a készülék olvassa le. Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy a telefonunkat 2-3 cm közelségbe kell helyezni az NFC címkéhez, és így tudjuk elérni az abba beletáplált linkeket, információkat. Hasonlóan hasznos mindkettő, de a QR-kód használata valamelyest elterjedtebb.
Logisztikai folyamatok hatékonyabbá tétele RFID címkével
Az eddig tárgyalt címkékben közös volt, hogy bár segítik a logisztikai folyamatot is, elsősorban a vásárló, megrendelő számára vannak gyártva. Ezzel szemben az RFID címkék kifejezetten a raktározásban vagy gyári anyagmozgatásban használatosak. Az RFID címkék rádiófrekvenciás azonosítást használnak. Ezzel egyrészt vezeték nélkül továbbíthatóak az adatok, ami önmagában is fontos, de erre képesek a korábban említett címketípusok is. Az RFID címkék nagy előnye, hogy távolról is leolvashatóak. Ezzel nagy mértékben növelik a munka hatékonyságát gyárakban, raktárakban.
Logisztikai címkék közül legyen szó QR-kódos, vonalkódos, esetleg RFID címkékről, a Nordtek nyomdában felkészült szakembereink segítenek megtalálni az Önnek megfelelő megoldást!